Vše, co byste měli vědět o cukru
  
  

Jak jste si mohli všimnout, nově jsme na našich stránkách spustili projekt necukrujte.cz, kterým bychom rádi poukázali na fakt, že přestože je trend #sugarfree stále populárnější, naše společnost pořád konzumuje zbytečně vysoké množství cukru. Problém je často v nevědomosti, kdy si sice člověk ráno ve znamení #sugarfree neosladí čaj, ale už neví, že to na první pohled zdravě vypadající vícezrnné pečivo je ve skutečnosti plné přidaného cukru.

Co tu najdete?
  • Co to ten cukr vlastně je
  • Jakým způsobem se dělí
  • Kde všude se ukrývá
Koupit všechny

Právě proto bych se s vámi v dnešním článku ráda podívala na to, co to ten cukr vlastně je, jakým způsobem se dělí, kde všude se ukrývá, zda existují nějaké zdravé alternativy a hlavně - jak si osladit život!

 Nejdříve si tedy v jednoduchosti vysvětlíme, jakým způsobem můžeme cukry rozdělit. První skupinou jsou tzv. monosacharidy, jejichž základní stavební jednotkou je jediná molekula. Může to být glukóza, fruktóza nebo galaktóza. Druhou skupinou jsou disacharidy, jejichž základní stavební kameny jsou tvořeny dvojicí monosacharidů. Patří sem maltóza, galaktóza a sacharóza. Maltózu tvoří dvě molekuly glukózy a nejčastěji se s ní setkáme v pivu. Laktóza je složená z molekul glukózy a galaktózy a vyskytuje se v mléčných produktech. No a konečně sacharóza, která je složená z fruktózy a glukózy a která se většině lidí vybaví pod pojmem "cukr”. Jedná se o řepný a třtinový cukr, který se získává z cukrové řepy nebo z cukrové třtiny. Ten slouží k doslazování hotových pokrmů či nápojů a nachází se v průmyslově zpracovaných potravinách. Sacharózu tedy najdeme v různých cukrovinkách, snídaňových cereáliích, konzervovaných potravinách či v limonádách a mnoha dalších potravinách.

Jak už jsem naznačila v úvodu, zatímco bílému cukru se většina lidí opravdu vyhýbá, hnědý cukr vnímají jako zdravou volbu. Ve skutečnosti je ale hnědý cukr prakticky to samé, jako bílý - rozdíl je v tom, že hnědý cukr neprošel procesem rafinace, během kterého se odstraňují zbytky vlákniny a melasového sirupu. Hnědý cukr tedy obsahuje o maličko víc vitamínů a minerálů, avšak jejich množství je takřka zanedbatelné. Prakticky to samé platí i o cukru třtinovém, který se liší pouze tím, že se získává z cukrové třtiny. Stejně jako řepný cukr se vyrábí jak bílý, rafinovaný nebo hnědý – nerafinovaný.

Jaký je tedy závěr? Nezáleží na tom, jakou má cukr barvu - vždy se jedná o cukr. Z tohoto důvodu si v Natu zakládáme na tom, že je většina našeho sortimentu bez přidaného cukru a když už je nějaký náš produkt doslazovaný, tak výhradně kokosovým nektarem, javorovým/ agávovým sirupem či medem. Přesto je to ale pořád cukr, proto vždy čtěte složení, snažte se jíst co nejvíce potravin v té nejpřirozenější podobě.

                                                "love nature, love yourself"     

Tereza Šlancarová

Jmenuji se Tereza Šlancarová a jsem dvacetiletá studentka Univerzity Karlovy. Ke zdravému životnímu stylu jsem se dostala přibližně před 5 lety, kdy jsem začala pravidelně cvičit, a také vymýšlet své první recepty. Proto jsem si před 2 lety založila Instagram @terezas_diary a následně i blog www.terezasdiary.com, kde své recepty & rady ohledně zdravého životního stylu sdílím i s ostatními. Zároveň jsem veganka, a proto se snažím ukázat, že zdravá veganská jídla mohou být chutná a že se dají vymyslet opravdu zajímavé recepty! Kromě vymýšlení receptů, vaření, focení a psaní článků zbožňuji také sport - pravidelně chodím do posilovny, jsem certifikovaný instruktor jógy a minulý rok jsem běžela půlmaraton. Ve volném čase se zajímám o filosofii, ráda čtu nebo poslouchám podcasty o zdravém životním stylu a veganství.

Musíte být registrováni

Klikněte zde pro registraci